علل تنبلي

ارائه كارهاي مفيد براي موفقيت در كسب و كار

 وزير
تنبلي عكس
تنبلي
علل تنبلي
12 نكته براي مبارزه با تنبلي
شغل

علل تنبلي


تنبلي به هر شكلي كه باشد، رفتاري نامطلوب و نكوهيده است كه بتدريج در وجود انسان به صورت عادت درمي آيد و مانع از پيشرفت فرد ميشود.
بازديد : 1,018 نفر

ريشه يابي علل تنبلي

از نظر روان شناسي، اهمال كاري يا تنبلي يعني به آينده محول كردن كاري كه تصميم به اجراي آن گرفته ايم. به طور كلي، به تعويق انداختن كار، رفتاري ناپسند و ناراحت كننده است كه پيامدهاي ناخوشايندي در بر دارد و هرگز نمي توان از تاخير در انجام كارها، به تصور و گمان بهتر ارائه كردن آنها دفاع كرد.تنبلي

تنبلي به هر شكلي كه باشد، رفتاري نامطلوب و نكوهيده است كه بتدريج در وجود انسان به صورت عادت درمي آيد. پس با آن مبارزه كنيد، زيرا پيامدهاي تاخير در كار، براي خود شخص نيز رنج آور است و احساسي كه از اين تاخير در او ايجاد مي شود، علاوه بر زيان هاي پيش بيني شده و نشده، شرمساري و بيزاري از خويشتن را نيز در بر دارد.

راه هاي زيادي وجود دارد كه آدم بر اين تنبلي غلبه كند اما چون امتحان كردن هر كدام از اين راه ها خودش نياز به كنار گذاشتن تنبلي دارد، ممكن است شما در يك دور باطل تنبلي پشت تنبلي بيفتيد. پس اولين پيشنهاد اين است كه لااقل براي امتحان كردن اين پيشنهاد ها بايد يك بار خودتان تنبلي را كنار بگذاريد.

"براي رسيدن به هدف هايم مي دانم بايد چه كنم، اما مهم نيست آنها را چقدر به خودم يادآوري كنم، در هرحال دست به كاري نمي زنم. تنبلي نمي گذارد!"

وقتي فردي در عين توانايي، كاري انجام نمي دهد و از تلاش كردن گريزان است، او تنبل است. اينگونه افراد از هر چيزي كه تلاش و پشتكار نياز داشته باشد فراري اند.

روانشناسان معتقدند كه نمي توان تمام افرادي را كه گوشه اي نشسته و دست به كاري نمي زنند، حقيقتا تنبل دانست.

 تنبلي

مشكلاتي مانند ترس از شكست زمينه ساز تنبلي هستند


مسائل ديگري در تنبل بودن فرد دخيل است كه گاهي موضوع را پيچيده مي كند. برخي از مشكلات زير، فرد را به تنبلي مي اندازد:

مشكلاتي كه زمينه ساز تنبلي هستند :


1- ترس از شكست
بسياري از افراد با به تعويق انداختن كارهايي كه آنها را به هدف شان مي رساند، خود، مانع موفقيت شان مي شوند.

اين افراد معمولا نسبت به خود قضاوت بسيار ضعيفي دارند.

آنها مي ترسند، اگر تلاش هم بكنند، به نتيجه اي نرسند و صرفا بي كفايتي شان مشخص خواهد شد و اوضاع شان بدتر مي شود.

بنابراين تصميم مي گيرند هيچ كاري انجام ندهند.

2- ترس از موفقيت
ترس از موفقيت، برادر ترس از شكست، است. بسياري از مردم به طور ناخودآگاه نگران هستند كه اگر موفق شوند، از سوي ديگران تهديد خواهند شد.

بنابراين با حركت نكردن و انجام ندادن فعاليتي خود را از هرنوع تهديدي مصون نگه مي دارند.

به طور مثال زني كه همسرش مردي بسيار سنتي است، مي ترسد درآمدي بيشتر از شوهرش داشته باشد كه مبادا زندگي شان دچار آشفتگي شود.

3- به دنبال رفاه
همه ما به دنبال آسايش و رفاه هستيم. اما گاهي نمي دانيم آن را چگونه به دست آوريم و دست به رفتارهاي بيهوده مي زنيم و ديگران را وادار مي كنيم براي ما كارهايي انجام دهند.
مثلا ممكن است هنگام مهماني رفتن لباس مان را اتو نزنيم زيرا مي دانيم همسر يا مادرمان نمي تواند اين شلختگي را تحمل كند و به جاي ما آن را اتو مي زند و صرفا مي گويد:" خيلي تنبل هستي."

4- ترس از توقع
افرادي كه " استانداردهاي پاييني براي زندگي شان در نظرمي گيرند" اغلب به گونه اي عمل مي كنند تا جلوي توقعات بالاي ديگران را بگيرند.

آنها معمولا براي خود برنامه ريزي نمي كنند تاجايي كه اطرافيان شان براي آنها برنامه اي در نظر مي گيرند و سپس بدون هيچ نگراني و احساس مسئوليتي آن برنامه ها را كه معمولا چندان سنگين هم نيستند انجام مي دهند و از توقعات اضافي ديگر مصون مي مانند.

5- پرخاشگري منفعلانه
ترس از دعوا و كشمكش با ديگران در اعماق وجود بسياري از ما نهفته است و نگران هستيم كه بيان ناراحتي و رنجش هايمان موجب آزردگي و جدايي شود و سپس احساس نارضايتي را به طور غيرمستقيم و از طريق تنبلي، به طوري كه ديگران را برنجاند، نشان مي دهيم.
6- افسردگي

علايم رايج افسردگي شامل عدم انگيزه، خستگي و فقدان احساس لذت (حتي مواردي كه قبلا مورد علاقه فرد بوده است) مي باشد.

افرادي كه دچار افسردگي مي شوند، حوصله انجام دادن كاري را ندارند و البته از وضعيت خود خشمگين هستند و اين خشم، وضعيت روحي آنها را نيز بدتر مي كند.

نفرت از خود به سبب تنبلي ميان افرادي كه به افسردگي مبتلا هستند رايج است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد