12 نكته براي مبارزه با تنبلي

ارائه كارهاي مفيد براي موفقيت در كسب و كار

 وزير
تنبلي عكس
تنبلي
علل تنبلي
12 نكته براي مبارزه با تنبلي
شغل

12 نكته براي مبارزه با تنبلي

 

اگر بخواهيم تعريف تنبلي را بيان كنيم بايد بگوييم تمايل به بيكار بودن، هيچ كاري انجام ندادن و مقاومت در برابر تلاش و كوشش. حالتي از انفعال است؛ از اين‌كه دائما دوست داريد همه چيز همان‌گونه كه هميشه بوده‌ است، سر جاي خود بماند. حالا براي اينكه از اين وضعيت خلاص شويم با ما در اين نوشتار همراه شويد تا ۱۲ نكته براي مبارزه با تنبلي به شما بگوييم.

۱۲ نكته براي مبارزه با تنبلي

گاهي اوقات از اين‌كه كمي تنبلي كنيم لذت مي‌بريم؛ مثلا وقتي ساعت‌ها كار زياد انجام داده‌ايم، يا در روزهايي كه هوا خيلي سرد يا خيلي گرم است؛ ولي اگر اين حالت اغلب اوقات در شما وجود دارد، حتما بايد فكري براي‌اش بكنيد.

براي اين‌كه بتوانيم از عهده‌ي وظايف روزانه‌مان برآييم، پربازده و موثر كار كنيم، از حداكثر ظرفيت‌هاي زندگي‌مان بهره‌مند شويم، و به موفقيت برسيم، بايد ياد بگيريم چگونه بر تنبلي غلبه كنيم.

در ادامه ۱۲ نكته براي مبارزه با تنبلي و بي حوصلگي را مرور مي كنيم:

۱. وظايف‌تان را به وظايف كوچك‌تر تقسيم كنيد

غالبا به اين دليل از انجام برخي وظايف طفره مي‌رويم كه خيلي بزرگ، دشوار، خسته‌كننده يا زمان‌بَر هستند.

شكستن يك كار يا وظيفه‌ي بزرگ به چند كار يا وظيفه‌ي كوچك‌تر مي‌تواند مشكلات‌تان را حل كند. با اين كار، ديگر آن كارهاي كوچك‌تر سخت يا ترسناك به نظر نمي‌رسند. به اين ترتيب، به جاي سر و كله زدن با يك كار بزرگ، با مجموعه‌اي از كارهاي كوچك مواجه هستيم كه انرژي زيادي از ما نمي‌گيرند.

نه تنها اين روش براي انجام كارها و وظايف قابل استفاده است، بلكه آن را مي‌توانيد براي رسيدن به اهداف و هر چيز ديگري كه به آن نياز داريد يا بايد انجام‌اش دهيد اعمال كنيد. اين روش درصد زيادي از تنبلي‌مان و مقاومت دروني را كه گاهي اوقات به سراغ‌مان مي‌آيد، در خود ذوب مي‌كند.

۲. استراحت كنيد، بخوابيد، و ورزش كنيد

در برخي موارد، تنبلي به دليل خستگي و كمبود انرژي به سراغ‌مان مي‌آيد. اگر اين حقيقت در مورد شما صادق است، بايد به خودتان استراحت دهيد و به اندازه‌ي نيازتان بخوابيد، و هم‌چنين به اندازه‌ي كافي ورزش كنيد و از هواي تازه و تميز بهره‌مند شويد.

۳. انگيزه

در برخي موارد، كمبود انگيزه دليل تنبلي‌ است. مي‌توانيد از طريق مثبت‌انديشي، تجسم فكري، و تفكر در مورد اهميت انجام وظيفه يا كار روزمره يا رسيدن به هدف، انگيزه‌تان را قوي كنيد.

۴. چشم‌اندازي از آن‌چه و آن‌كه مي‌خواهيد باشيد، براي خود ترسيم كنيد

مرتبا به شخصيتي فكر كنيد كه مي‌خواهيد همان باشيد؛ به اهدافي كه مي‌خواهيد به آنها برسيد؛ و به زندگي دلخواهي كه مي‌خواهيد داشته باشيد؛ اين تفكرات به شما انگيزه‌ي عمل مي‌دهند.

۵. به فوايد و مزاياي عمل بينديشيد

به جاي انديشيدن به دشواري‌ها و موانع، به مزايا و فوايدي بينديشيد كه در صورت غلبه بر تنبلي و دست به كار شدن، به آنها دست خواهيد يافت. تمركز بر دشواري‌هاي انجام يك وظيفه، به نااميدي، خودداري از عمل و تنبلي مي‌انجامد. تمركز ذهن و توجه بر فوايد عمل، و نه بر دشواري‌هاي آن بسيار حائز اهميت است.

۶. به پيامدهاي تنبلي بينديشيد

براي مبارزه با تنبلي و بي حوصلگي به اين بينديشيد كه اگر تسليم تنبلي شويد و وظيفه و كار روزانه‌تان را انجام ندهيد، چه اتفاقي مي‌افتد. انديشيدن در مورد پيامدهاي عدم انجام كارها، مي‌تواند شما را به اقدام و عمل سوق دهد.

۷. در يك زمان فقط يك كار انجام دهيد

در يك زمان فقط به انجام يك كار تمركز كنيد. اگر در يك لحظه احساس ‌كنيد خيلي كار براي انجام دادن داريد، به احتمال زياد احساس خواهيد كرد در دريايي از كارهاي انجام نشده غرق شده‌ايد و عاقبت تنبلي بر شما غلبه خواهد كرد.

۸. تجسم فكري

خيال‌پردازي تاثير به‌سزايي بر ذهن، عادات و عمل‌تان مي‌گذارد. در فكرتان تجسم‌ كنيد كارها را به آساني، با انرژي و با اشتياق انجام داده‌ايد. پيش از آغاز انجام يك وظيفه يا حركت به سوي هدف، يا زماني كه احساس تنبلي مي‌كنيد، يا وقتي ذهن‌تان نجوا مي‌كند كارها را ناتمام رها كنيد، اين كار را انجام دهيد.

۹. مثبت‌انديشي

اين جملات را دائما براي خود تكرار كنيد:

“‌من مي‌توانم به هدف‌ام برسم.‌”

“‌براي اقدام و انجام هر كاري كه مي‌خواهم يا بايد انجام دهم، به اندازه‌ي كافي انرژي و انگيزه دارم‌.‌”

“‌انجام كارها من را قوي‌تر مي‌كند.‌”

“فقط با انجام كارها مي‌توان به هدف رسيد.‌”

۱۰. كارها را به مثابه‌ي تمرينات فكري و بدني ببينيد

هر كار را مثل تمريني در نظر بگيريد كه قوي‌تر، قاطع‌تر، و مصمم‌ترتان مي‌كند.

۱۱. از تاخير اجتناب كنيد

براي مبارزه با تنبلي و بي حوصلگي از تاخير اجتناب كنيد، كه شكلي از تنبلي است. اگر كاري را بايد انجام دهيد، چرا آن را هم‌اكنون انجام ندهيد و آن را به پايان نرسانيد؟ چرا در پس‌زمينه‌ي ذهن‌تان مدام نق مي‌زنيد و خود را آزار مي‌دهيد؟

۱۲. از آدم‌هاي موفق درس بياموزيد

به آدم‌هاي موفق نگاه كنيد؛ ببينيد چگونه به تنبلي اجازه نمي‌دهند بر آنها پيروز شود؟ از آنها درس بياموزيد، با آنها صحبت كنيد، و ارتباط‌تان را با آنها حفظ كنيد.

غلبه بر عادت تنبلي فقط از طريق اقدام به انجام مجموعه‌اي از كارها و فعاليت‌هاي روزانه محقق مي‌شود؛ وقتي كه تصميم بگيريد به جاي منفعل و بي‌حركت بودن، دست به كار شويد. هر قوت بر تنبلي غلبه كنيد، قوي‌تر مي‌شويد. هر وقت دست به كار شويد، توانايي‌تان را براي پيروزي، رسيدن به هدف، و بهبود زندگي‌تان افزايش مي‌دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد